Leczenie kanałowe, nazywane także endodoncją, to zabieg polegający na oczyszczeniu kanałów korzeniowych ze skażonej miazgi. W przypadku rozległych ubytków próchnicowych zabieg ten często stanowi ostatnią szansę na wyleczenie zęba. Dowiedz się, jak wygląda leczenie kanałowe pod mikroskopem, ile trwa leczenie kanałowe pod mikroskopem, a także jakie zalety ma wykorzystanie mikroskopu w endodoncji.

Jak wygląda leczenie kanałowe pod mikroskopem?

Endodoncja pod mikroskopem jest zabiegiem rekomendowanym w sytuacji, gdy dojdzie do rozwoju:

• Nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba
  • Zgorzeli zęba
  • Przewlekłego zapalenia okołowierzchołkowego

Opisane schorzenia przejawiają się bólem uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie. Dodatkowo stanowią one zagrożenie dla zdrowia Pacjenta, przykładowo — ze zgorzeli wydobywają się toksyczne substancje, które mogą powodować niszczenie tkanek sąsiadujących. W skrajnych przypadkach nieleczone zapalenie miazgi zęba może spowodować zapalenie okostnej.

Zabieg leczenia kanałowego polega na usunięciu chorej miazgi z kanałów korzeniowych i komory zęba, a następnie odkażeniu i oczyszczeniu ich wraz z zastosowaniem wypełnienia. Zabieg leczenia kanałowego wykonujemy w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu Pacjent nie odczuwa bólu. Leczenie z wykorzystaniem mikroskopu znacznie różni się od tradycyjnego leczenia kanałowego. Dzięki mikroskopowi stomatolog uzyskuje możliwość powiększenia wnętrza zęba, co zwiększa dokładność zabiegu.

Pierwszy etap leczenia kanałowego to diagnostyka. Plan leczenia jest opracowywany na podstawie zdjęć diagnostycznych — m.in. z wykorzystaniem zdjęcia punktowego, które pozwala dokładnie określić stan zęba. Następnie usuwamy stare wypełnienia zniszczone próchnicą tkanki, a następnie odbudowujemy ząb aby zamontować koferdam ( niezbędny element chroniący ząb w trakcie leczenia przed reinfekcją ), wykonujemy dostęp do komory zęba i określamy lokalizację kanałów korzeniowych. Kolejnym krokiem jest dokładne usunięcie miazgi zęba i dezynfekcja kanałów. Na koniec kanały są szczelnie wypełniane tzw. gutaperką celem zabezpieczenia zęba przed nawrotem infekcji. Po leczeniu ząb czasem musi być odbudowany z wykorzystaniem np. korony protetycznej. Często ząb po leczeniu kanałowym musi być wzmocniony wkładem z włókna szklanego zabezpieczając go przed złamaniem.

„Leczenie kanałowe pod mikroskopem — czy boli?” — często słyszymy to pytanie od naszych Pacjentów. W naszym gabinecie stosujemy nowoczesne znieczulenie sterowane komputerowo — dlatego cały zabieg jest bezbolesny.

Ile trwa leczenie kanałowe pod mikroskopem?

W przypadku jednego zęba na leczenie kanałowe trzeba poświęcić jedną lub dwie wizyty.  Mikroskop w endodoncji skraca czas leczenia. Całkowity czas leczenia jest określany na podstawie ilości leczonych zębów i ilości ich kanałów.

Leczenie kanałowe zamiast ekstrakcji rekomendujemy z kilku powodów:

• Wraz z utratą zęba rozpoczyna się proces resorpcji, czyli zanikania kości
  • Zęby sąsiednie zaczynają się przesuwać i chwiać się, a w konsekwencji może dojść do ich wypadania,
  • Po ekstrakcji rekomendowane jest podjęcie drogiego leczenia implantologicznego — w wielu przypadkach koszt leczenia kanałowego i odbudowania zęba jest dużo niższy
  • Po utracie zęba następują procesy w obrębie układu stomatognatycznego zaburzając właściwe relacje między szczęką a żuchwą. Nazywamy to ogólnie “chorobą okluzyjną”

Leczenie kanałowe pod mikroskopem

Leczenie kanałowe pierwotne – ząb 1 kanałowy
800 pln
Leczenie kanałowe pierwotne – ząb 2 kanałowy
Leczenie kanałowe pierwotne – ząb 3 kanałowy
1800 pln
Leczenie kanałowe pierwotne – ząb 4 kanałowy